Bild

Introduktion

Vi som grupp D5 är väldigt tacksamma över att vi blev tilldelade huvudstråket som vårt område. Det finns mycket möjlighet att få tänka kreativt och tekniskt för att kunna förbättra och göra huvudstråket lite mer hållbart. Stråket går i nuläget mellan Nacka gymnasium, Nacka forum och Nacka kommunhus. Med vår plan ska stråket kopplas till den nya tunnelbanan, för att skapa ett bredare vägnät.

Infomedia och webbteknik

Skapar webbsidan.

Samhällsbyggnad och miljö

Gör skisser.

Teknikvetenskap

Gör CAD-ritningar.

Teknikvetenskap

Gör CAD-ritningar.

Bakgrund

Eftersom stråket kopplar fyra viktiga punkter är den flitigt använd av inte bara gående utan också cykel och andra fordon. Då inte bara elever utan även andra som jobbar runtomkring använder stråket är det en stor variation av människor som befinner sig på den.​

Stråket används mest under eftermiddagar då många slutar jobbet och eleverna slutar för dagen och är påväg hem. Stråket används även under lunch tid om elever anser att de vill ha något annat att äta än skolmaten eller om de som jobbar ska äta lunch.​

Nuläge

  • Mörkt
    Undermålig belysning gör att stråket upplevs mörkt och ödsligt.​
  • Trångt
    Eftersom stråket är trångt försvårar det möten mellan större grupper och cykeltrafik.

  • Svårt att ta sig fram
    Framkomligheten för både tjänste och uttrycknings fordon försvåras.​
  • Otryggt
    Blandningen av mörker, dålig framkomlighet och dålig design skapar ett trist, osäkert och karaktärlöst stråk.​