Lösning
För att det ska vara en attraktiv plats att vara på så behöver det förekomma visst ljud vilket såklart kommer att vara jobbigt för dom som bor i husen även om huset är välisolerat. Vår plan för att lösa det är genom att den mesta aktiviteten kommer att ske på torgen i mitten av husen och att platsen utanför ska lämnas åt lugnare aktiviteter såsom kafeer. Det gör det möjligt att sätta ett tak av glas över torgen nära bottenvåningen som består av tjocka glasskivor med ett mellanrum mellan som är fyllt med argon eller krypton för att minimera ljudinsläpp precis som ljudisolerande glas. Taken är även vinklade utåt så att regn och snö rinner av ner i rännor vid sidorna. Dessutom så innebär taken att torgen kommer kunna användas året om även ifall det är just regn eller snö. Ett annat problem som förekommer är att platsen kommer att behöva vara upplyst dygnet runt ifall platsen ska vara trygg med det ljuset kan vara obekvämt för de som bor där därför har vi inspirerats av lyktstolpar som ska minska ljus pollution och har använt dessa med skärm.
Ett annat problem som förekommer är att det måste finnas parkeringsplats åt de som bor i husen och att det kan vara jobbigt om det är massa människor som är ivägen när du ska in och ut ur ditt hus. Därför så har vi lämnat yttre sidorna på huset fria från aktivitet och placerat ingångarna till husen där så att de boende kan ta sig in och ut utan att vara störda och kan parkera längs vägarna. Sen så är det även om området ska vara belyst dygnet runt och är ljudisolerat så är det också viktigt att tänka på folks naturliga dygnsrytm och att de ska kunna sova 8 timmar. Därför kan det inte vara öppet hur länge som helst utan bör stängas runt åtta, senast nio, lite tidigare än många andra liknande platser. Det här tycker vi gör att skillnaden mellan att bo här och vilken annan plats som helst rätt så liten om än lite roligare.
Nacka Forum är ett tätt befolkat gångstråk som ofta får många människor passerade genom sig. Dessutom finns det många bostadsområden runt om kring, exempelvis på gatan Nacka Backen där vårt projekt tar plats. Dessutom är Nacka Forum en mycket central plats i kommunen vilket gör att de flesta människor som bor eller arbetar i Nacka kommer passera när dem antingen ska ut eller in i kommunen men även om det ska till andra områden inom Nacka. I Nacka Forum finns många olika ställen för människor att stanna på, äta eller genomföra andra aktiviteter. Men det är stor folkmassa, mycket ljud och inomhus bort från solen och naturen. Då möjliggör våran bottenvånings gata tillgången till samma och även andra aktiviteter än Forum,fast utomhus samt i lugnare område, som har längre öppettider än de på Nacka Forum. Med detta kan människor bli mer lockade till att befinna sig där istället och på så sätt skapa en plats där människor vill vara. En annan anledning skulle kunna vara för dem som bor i närmade projektet än Nacka forum eller i husen som projektet befinner sig i. Botten våningarna skapar en närmare tillgång till resturanger, kafeer, lekplatser och mer vilket underlättar det för dem som bor där. Dessutom kan det ske olika evenemang där vilket också kan locka fler människor.
Nuläge
Många ytor används främst för genomgång och saknar aktiviteter som gör att människor vill stanna kvar längre. Innergårdarna är också privata och används inte fullt ut som sociala mötesplatser.
Problem
Att väcka liv i en bottenvåning har en del svårigheter. Dels så måste det finnas anledning för människor att ta sig till bottenvåningen. Det betyder att det inte kan vara ett hus mitt i ingenstans och/eller att det finns tillräckligt med saker att göra därför att man ska vilja ta sig dit.
Diskussion
Idag åker många Nackabor till Södermalm eller innerstaden när de vill gå på restaurang eller träffa vänner. Med ett socialt distrikt vid Nacka Forum kan en större del av den konsumtionen stanna i Nacka. Det stärker lokala företag och skapar fler arbetstillfällen.
Skapad av Maya Engman
Medverkande:
Carl Sebesta
Ludvig Bender
Theodor Ros