Introduktion
Uppdrag - Mötesplats
Ivar Östmark
Teknik-Teknikvetenskap
Oskar Blomberg
Teknik-Samhällsbyggande och Miljö
Ashir Nadeem
Teknik-Infomedia
Alf Olsson
Teknik-DesignIntro
Vi valde området vid Gustavsbergs centrum eftersom platsen idag främst består av en stor parkering med begränsad grönska och få möjligheter till sociala möten. Samtidigt ligger området nära butiker, sporthallar och andra verksamheter, vilket innebär att många människor redan passerar platsen varje dag. Vi såg därför en stor potential att omvandla området till en attraktiv mötesplats där både planerade och spontana möten kan uppstå.
Bakgrund / Nuläge
Idag används gustavsbergs parkering främst av idrottare som ska till ekvallen eller shoppare som vill ha nära till gustavsbergs centrum. Parkeringen är en viktigt del för att både idrottsföreningen och köpcentrumet ska fungera. Problemet är att denna stora parkering som under dagen är fylld av bilar människor står tom och mörk under kvällen och natten. Platsen har dåligt med belysning vilket kan skapa oro och otrygghet hos förbi passerande. Dessutom ökar risken att bli påkörd när det inte finns några lampor. En annan upptäckt vi har gjort runt området är att det är dåligt med växtlighet såsom träd. Just träd är bra eftersom det skapar ett skydd mot värmen, solen och regn. Bortsett från träd så finns det inte heller buskar eller gräs. Gräs som är effektiv på att dra undan regn vatten hade varit perfekt här eftersom det ofta byggs upp stora vattenpölar som hamnar i vägen för gående och bilar som gräsmattor hade kunnat dra undan. Största problemet är dock att det inte sker några möten bland de som vistas på platsen. De flesta använder såklart parkeringen för att parkera sin bil och sedan utföra sina ärenden. Det finns helt enkelt inga sevärdheter eller aktiviteter för att attrahera folk att stanna. Vi kan dessutom konstatera att parkeringen även under dagen står tom. Endast under ett få par tillfällen används parkeringen till sin fullaste kapacitet. Detta skapar framtida möjligheter för att förbättra området, genom att tex skapa en mötesplats! Sen om man går tillbaka till tidigare punkten, att folk kan känna sig otrygga när man befinner sig runt en mörk parkering så ser vi enligt Riksförbundet M Sverige att 77.4% känner sig otrygga på mörka parkeringar och män 48.8% känner sig otrygga på mörka parkeringar. Statistiken visar att gustavsbergs parkering kan uppfattas som läskig eller otrygg. Speciellt för kvinnor. Detta måste vi ändra på.
Problemformulering
Gustavsbergs centrum består idag till stor del av en stor parkering som saknar grönska, aktiviteter och naturliga mötesplatser. Trots att många människor passerar området varje dag uppstår få sociala möten eftersom platsen inte är utformad för att människor ska stanna upp, umgås eller delta i gemensamma aktiviteter. Problemet är att området inte främjar social interaktion och gemenskap. Problemet vi vill lösa är: Hur kan vi omvandla den nuvarande parkeringen till en trygg, attraktiv och inkluderande mötesplats som uppmuntrar både planerade och spontana möten mellan människor?
Lösning
Parken är uppdelad i tre delar: Mitten med bänkar och fontänen (Blir som en viloplats eller ett trevligt ställe att gå förbi som även kopplar ihop parken). Den vänstra sidan med en fotbollsplan och gräsyta (Aktiviteter). Den högra sidan med kiosker och picknickbord (En plats där man till exempel kan äta mat som man tagit med sig eller köpt). Det finns mycket grönska i parken vilket dels gör den trevligare men kan även skydda mot till exempel väder (regn och värme till exempel). Parken är både estetisk och funktionell eftersom att det dels finns mycket grönska och platser där man kan ta det lugnt men det finns även möjlighet till aktiviteter och jobbtillfällen. I kiosken ska det gå att köpa mat men även låna ut till exempel picknickfiltar, sporttillbehör och kortlekar. Finns det fler anledningar att vara där, skapas fler oplanerade möten. Gustavsbergs centrums parkering Finns oftast gott om lediga platser Det finns redan flera anledningar att ta sig dit. Oplanerade möten skapas. Så det här är våra lösningar Vi har valt att täcka en stor del av parken med grönska vilket inte bara gör det till en mer estetisk park men skyddar även mot väder. Den förhindrar att det bildas stora vattenpölar vid regn och träd kan ge skugga när det är varmt. Enligt Sveriges Radio bidrar parker och mer specifikt grönskan till en förbättrad psykisk hälsa. Parken har en mängd sittplatser där man kan sitta ner för att ta det lugnt eller kanske vänta på någon annan. Det finns många möjliga aktiviteter i parken eftersom det till exempel finns en fotbollsplan, en stor gräsyta och kiosker där man kan låna sporttillbehör, picknickfiltar eller köpa något att äta med mera. Det faktum att parken även är upplyst får den att kännas tryggare även när det är mörkt utomhus. Det finns flera anledningar varför vi valde just den här platsen för vår mötesplats. Det finns nästan alltid gott om plats på parkeringen så vi kommer inte behöva oroa oss mycket för att det blir trångt. Bristen på bilar för att vara en parkering gör även platsen lugnare. Det som intresserar åtminstone mig mest är att det redan finns flera anledningar att ta sig dit eftersom att det till exempel finns sporthallar och butiker precis runt hörnet. Själva parken är uppdelad i tre delar: En del med fotbollsplan och gräsytor för aktiviteter. En del med bänkar och en fontän omringad av häckar där det går att planera att träffas. Och en del med kiosker och picknickbänkar för att till exempel köpa något att äta. Anledningen till att vi delade upp parken på det här sättet var för att det ger många möjligheter utan att de stör varandra för mycket. Och den stora anledningen till varför vi vill att det ska vara på det sättet är för att ju fler anledningar det finns att ta sig dit, desto fler möten skapas, vare sig planerade eller oplanerade. Du kanske kommer dit för att du till exempel vill spela fotboll och träffar andra som delar samma intresse. Du kanske skulle gå och handla i centrum och träffar någon du känner när du går förbi parken. Det är så man skapar en riktig mötesplats.
Diskussion
Hur är det hållbart?
Ekonomiskt:
De kiosker som finns på plats kan ge möjligheten till ungdomar att hitta ett sommarjobb. Jobb som till
exempel ägande/drivandet av kiosken kan också locka mer erfarna personer. Även jobb som innefattar
skötsel och upprätthållandet av platsen öppnas upp, kanske då främst till lite yngre, så som ungdomar.
Ekologiskt:
Vår mötesplats är planerad att vara väldigt fokuserad på den ekologiska hållbarheten, då stor del av
platsen är gräs. Träd och annat buskars är också planterade på platsen för att öka det gröna.
Socialt:
På platsen finns det mycket som gör att man socialiserar sig med varandra, många har ett delat intresse
för sport och därför kommer det finnas en fotbollsplan för de som vill. Bänkar och bord är placerade för
att öka tillgängligheten till att socialisera.
Etiska dilemman:
Lösningen öppnar möjligheten för många (speciellt ungdomar) som inte har det tryggt hemma, det kan skapa
en trygg plats för de som behöver. Platsen görs också säkrare/tryggare då man som sagt placerat ut
lampor ämnade till att skapa ett inbjudande ljus som gör platsen tryggare.