Park utanför stadshuset!
Max, Benjamin, Emelie och Filip
Varför just detta?
Vi valde detta eftersom att det skapar möjligheter för sommarjobb inom centrala Nacka. Vi vet att sommarjobb är väldigt viktigt för samhället eftersom att de möjliggör för många unga att komma in i arbetslivet och bli mer självständiga tidigare i livet.
En annan anledning var att vi tyckte att Nacka inte utnyttjar platsen utanför stadshuset till dess fulla potential eftersom att det endast finns en parkering där just nu, när det skulle kunna vara så mycket mer.
Hur ser läget ut idag?
I dagens samhälle har vi stora problem när det gäller mötesplatser. I centrala Nacka finns det inte så många platser där man kan socialisera sig utomhus och det behöver vi förändra. Den enda ordentliga mötesplatsen i centrala Nacka just nu är Nacka Forum.
scrolla ned för en film som visar hur våran valda plats ser ut just nu.
Problemet:
Det största problemet när det gäller mötesplatser i centrala Nacka är att de bara inte finns tillgängliga här. Eftersom att det inte finns några till ordnade mötesplatser så blir folket inte uppmuntrade till att gå och träffas vid speciella platser. Det leder till att folk stannar hemma utan att socialisera sig lika mycket som de skulle kunna ifall det fanns ordentliga mötesplatser tillgängliga.
Området utanför Nacka Stadshus är just nu väldigt dystert och otillfredsställande. Området är direkt mellan både Nacka Gymnasium och Nacka Forum vilket gör det till en väldigt betydelsefull plats eftersom många tar vägen mellan de olika ställena.
Hur?
Vår lösning på detta problem är att bygga en ordentlig park utanför Nackas stadshus. Området utanför Nacka Stadshus är just nu väldigt dystert och otillfredsställande. Området är direkt mellan både Nacka Gymnasium och Nacka Forum vilket gör det till en väldigt betydelsefull plats eftersom många tar den vägen när de går mellan Nacka Forum och Nacka Gymnasium.
I parken finns det utrymme för ett utegym, boulebana, kiosk och en hundpark. Både hundpark och utegym är något som centrala Nacka saknar och skulle behöva. Vi har även designat våran egen typ av bänk som är väldigt estetisk och passande.