Naturban-torget
Bild: Modellbygge framifrån
Intro
Hej! Vi är grupp A5 med medlemmarna: Alexander Henriksson, Evan Bodin, Max forsbäck och Emil Rosenblad. Vi har valt området Sickla köpcenter för det är ett område som vi anser behöver en modernisering och saknar något som gör det unikt jämfört med andra liknande köpcenter, speciellt då så många personer samlas där.
Hur ser det ut idag?
Idag är området ett ganska tråkigt köpcenter. Förutom några träd är sickla köpcenter otroligt olivligt, med ganska vanliga och ointressanta byggnader. Området är även väldigt centralt med många boende i närheten och mycket affärer, och har därför naturligt blivit som ett centrum för personer. Däremot saknas det någonting som kan göra så att folk vill stanna där under längre tidsperioder eller använda det som naturlig mötesplats. Vi ser detta som ett problem eftersom då så många naturligen dras till platsen ska det också vara trevligt att vara där.
Vad är vår lösning?
Vi har bestämt oss att bygga en park som ska ersätta delar av sickla köpcentrum. Vi kom fram till detta då vi jämförde sickla köpcenter med andra områden i nacka och märkte hur lite natur det finns i kontrast till andra delar, speciellt då det är en så populär plats. Genom att bygga om delar av sickla köpcenter till en park skapar vi inte bara en mötesplats, utan vi fyller även flera funktioner platsen tidigare saknat. Tack vare dammarna och den naturliga marken kan parken samla upp dagvatten ifrån regn och därför minska risken för överskott av vatten. Den kan också reglera temperaturen mycket bättre tack vare att grönskan drar åt sig mycket mindre värme än asfalt, vilket betyder att det inte blir för varmt på sommaren.
Analys
Naturban torget har otroligt många positiva konsekvenser. Tack vare att det blir en naturlig mötesplats kommer ännu fler personer drivas emot området, vilket gör så att fler människor köper saker i köpcentrumet och då bidrar positivt ekonomiskt. Kostnaden som kommer med att flytta byggnaderna som ersätts blir därför långsiktigt en bra investering för kommunen. Utöver detta bidrar den positivt till både miljön och den biologiska mångfalden. Tack vare att vår park består av så många buskar och träd kommer det vara en viktig plats för djur och insekter, och träden bidrar även för att motverka de naturliga koldioxidutsläppen som är självklara när det är så många bilar i närheten. Däremot kommer flera byggnadder behöva rivas för att denna park ska byggas, vilket kan innebära stora ekonomiska konsekvenser för flera affärer som har verksamhet i området. Vi tycker att detta är en risk värd att ta då vi tror att denna park långsiktigt kommer vara tillräckligt bra för ekonomin för att tjäna tillbaka de pengar man förlorar på att riva affärer, även om det kortsiktigt kan verka dumt.