2026
Tittar man på platsen idag så är den tyvärr inte särskilt trevlig. Just nu så är det mest en tråkig byggarbetsplats med några enstaka träd. Det största problemet är dock ljudmiljön. Med värmdöleden precis nedanför och trafiken runt Nacka forum blir det mycket buller. Det är därför vi valde den här platsen. Vi vill förvandla den här bullriga, tråkiga ytan till ett naturbant torg där flödet av människor trivs och som håller ute stadsbruset.
När vi satt och reflekterade över befintliga torg i Nacka insåg vi att det inte riktigt finns ett “riktigt” torg i Nacka. Det problemet vill vi lösa för att kunna skapa fler möten mellan människor. Därför valde vi en väldigt aktuell plats där många människor kommer att mötas i framtiden. Vi vill skapa ett torg där naturen och tekniken hänger ihop och skapar en hållbar och trygg miljö. Ett annat viktigt problem som vi vill lösa är hantering av dagvatten. Vi vill alltså skapa ett torg där naturen och tekniken kombineras och där människor vill mötas, umgås och stanna.
läs mer